Hledat
Menu

Nacházíte se zde: Úvod Blog Jak se správně protahovat?

Jak se správně protahovat?

Protažení svalů je nezbytné pro váš tělesný výkon. Zároveň snížíte riziko poranění svalů. Celkově zlepšíte držení těla. Pravidelné protahování je stejně důležité jako posilování.
Eva Nachtmannová
16. 11. 2023

Pravidelné protahování (strečink) je pro svaly důležité zejména pro jejich délku, pružnost, nezkrácenost a hlavně je připravíme na pohyb. Základem je vyhnout se ztuhlým pohybům a nezahřátých svalů. Tím jen zvýšíte riziko jejich poranění. Strečink zpomaluje degeneraci kloubů.

Pravidelné a správné protahování zlepšuje držení těla a blahodárně působí na bolesti nejen zad. Mezi další benefity plynoucí z protahování je zlepšení krevního průtoku, který přináší živiny do svalů. Živiny plynoucí do svalů mají vliv na lepší metabolismus. Strečink zkracuje dobu nutnou pro rekonvalescenci a snižují bolest přicházející po náročnějším tréninku.

Protahování spojené s hlubokým dýcháním snižuje stres.
 

Jak se bezpečně protahovat?

Během protahování byste neměli cítit jakoukoliv bolest. Během projevům nepříjemného tahání nebo bolení protahování přerušte. Cviky provádějte pomalu, cíleně, bez rychlých pohybů a změn poloh a přechodů.

Pro bezpečné protahování cvičte sedu nebo lehu, což jsou stabilní polohy, případně cvičte s oporou. Různé cviky jako je stoj nebo předklon raději neprovádějte. Snížíte možnost pádu.

 

Protahování není rozcvička

Pamatujte, že protažení není rozcvička. Pojmy se pletou a jsou hojně zaměňovány. Před protažením je nutné zahřátí svalů, bohatě stačí pětiminutová chůze v mírném tempu. Poté se pusťte do strečinku.

 

Statické protahování

Při statickém protahování udržte svaly v požadované pozici nejméně mezi deseti až 30 sekundami. Uvedené 20vteřinové rozmezí je bezpečné a účinné. Při pocitu bolesti snižte rozsahu protažení, případně ho zastavte. Dýchejte. Při statickém protahování dech nezadržujte. Protahujte se před i po fyzické aktivitě alespoň 15 minut. Protahujte se odshora dolů, postupně od hlavy k patě.

 

Dynamické protahování

Dynamický strečink je zaměřený na rytmická cvičení a houpavé pohyby, které provádějte pomalu. Dynamickým protahování pomáháte zvýšit kloubní rozsah a tělesnou teplotu. Rovněž připravíte plíce a srdce na fyzickou aktivitu. Dynamické protahování provádějte nejméně 15 minut před samotným tréninkem.

Eva Nachtmannová
16. 11. 2023

Zpět na přehled

Odebírání novinek

Chcete-li dostávat informace o novinkách na svůj e-mail, vyplňte svou e-mailovou adresu.

Pokud jste člověk, nevyplňujte

Sečtěte a zaokrouhlete (14.8 + 7.7) *

Nahoru