Hledat
Menu

Nacházíte se zde: Úvod Blog Jak se zdravěji stravovat?

Jak se zdravěji stravovat?

Je dobré jíst během celého dne nebo jen dopoledne a odpoledne být bez jídla? Na tuto otázku si posvítili vědci z New York University v USA.
Eva Nachtmannová
30. 6. 2023

Předmětem výzkumu byla hypotéza, v jakou denní dobu je nejlepší jíst bez omezení kalorického příjmu potravin. Vědci z New York University pod vedením Joseho Alemana se na to ve své práci zaměřili.

Zkrácení doby příjmu potravy

Výzkum se zabýval pacienty s nadváhou, kterým cukr v krvi indikoval nástup cukrovky druhého typu. Účastníci pokusu měli za úkol v prvním týdnu výzkumu sníst 80 procent kalorického příjmu do 13 hodiny. Ve druhém týdnu museli sníst polovinu kalorického příjmu po 16 hodině. V obou případech měřili vědci dobrovolníkům hladinu glukózy v krvi.

Nutno podotknout, že po oba týdny dostávali dobrovolníci pokusu porce jídla, po kterých neshazovali ani nenabírali tělesnou hmotnost.

Výsledky měření glukózy v krvi byly zajímavé. V týdnu, kdy dobrovolníci museli sníst většinu denní porce jídla maximálně hodinu po poledni, byly hladiny cukru nízké, potažmo nevystoupaly nad mezní hodnoty typické pro cukrovku tak často. V týdnu, kdy museli dobrovolníci jíst později odpoledne až večer, byly hodnoty cukru v krvi vyšší.

Závěrem výzkumu je, že je dobré jíst většinu potravy co nejdříve během dne a na pozdější dobu si nechávat menší část denního příjmu. Na toto téma zatím neexistují metastudie, tj. studie studií, které by vycházeli z vícenásobných stejných výzkumů.

 

Časově omezené stravování

Výsledky výzkumu nahrávají i časově omezenému stravování, který je v současnosti v oblasti zdravé výživy populární. Režim má dvě verze. V první verzi časového omezeného stravování posouvá jídlo do první poloviny dny, ve druhé verzi se odkládá na pozdější dobu.

Režim časově omezeného stravování se často uvádí ve tvaru 16/8, kdy číslovka osm znamená dobu v hodinách, po kterou lze libovolně jíst, zatímco číslo 16 vyjadřuje počet hodin, ve kterém byste měli držet půst.

Dopolední a polední konzumace většího objemu denní dávky potravin vychází ze souladu s vnitřními biologickými hodinami. Pro zdraví je přívětivější, když lidé jedí méně v podvečerních a večerních hodinách.

Ne nadarmo se říká, že snídani byste měli sníst celou, o oběd se rozdělit s přítelem a večeři věnovat nepříteli.

Eva Nachtmannová
30. 6. 2023

Zpět na přehled

Odebírání novinek

Chcete-li dostávat informace o novinkách na svůj e-mail, vyplňte svou e-mailovou adresu.

Pokud jste člověk, nevyplňujte

Sečtěte a zaokrouhlete (39.2 + 1.9) *

Nahoru